De grootste autoproducent van India, Maruti Suzuki, en het Japanse Nissan
Motor zijn druk bezig met de ontwikkeling en productie van goedkopere
zuinige modellen voor de Europese markt, schrijft Financial Times dinsdag.

Het Japanse moederbedrijf Suzuki, dat 54 procent van Maruti Suzuki in
handen heeft, investeert miljoenen in goedkopere fabrieken in India. In de
fabrieken zal niet alleen voor de lokale markt, maar ook voor de Europese
markt worden geproduceerd.

Voor 2010-2011 mikken de bedrijf op een export van minstens 100 duizend nieuwe
Alto’s. In de fabriek zullen daarnaast ook nog eens export-modellen van
concurrent Nissan Motor worden gebouwd.

De auto’s zullen scherp geprijst zijn. Toch zullen de nodige Europese
invoerheffingen en belastingen de prijs van het budgetmodel iets opkrikken.

Het geheel Indiase Argentum Motors onderzoekt de mogelijkheid zuinige goedkope
elektrische auto’s ontwikkelen voor de Europese markt. Het Indiase bedrijf
kocht vorig jaar een oude fabriek van Daewoo in India voor ongeveer 200
miljoen dollar.

Onlangs nam het bedrijf zelfs een Frans ontwerp- en ingenieursbedrijf over dat
gespecialiseerd is in de autosector.

Tata Motor, dat eerder dit jaar Jaguar en Land Rover overnam van Ford
voor 2,3 miljard dollar, overweegt zijn belang uit te breiden in
Pininfarina, de Italiaanse ontwerper en producent van autocarrosserieën.

Land- en sectorgenoot van Tata Motor, Mahindra & Mahindra, is ook in
Europa op zoek naar nog in te lijven ontwerpstudio's en in moeilijkheden
verkerende bedrijven die kennis hebben van de Europese automarkt.

Evengoed leeft de vraag bij autoproducenten of hun Indiase modellen in Europa
niet met enige sceptisme zullen worden ontvangen. Eerder bleek namelijk dat
Chinese autoproducenten hun vierwielers massaal hun auto's uit de Europese
markt moesten halen toen bleek dat hun modellen niet door de Europese
keuring waren gekomen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl